Kisah Tani Yukata - Harimau Malaya yang underrated

Siapakah Tani Yukata?



Beliau merupakan seorang lelaki dari keluarga jepun yang di lahirkan pada tahun 1910 di Terengganu, Walaupun dia merupakan orang jepun, tapi dia selesa berpakaian melayu dengan bersongkok dan bersampin.

Nama Tani Yutaka dalam bahasa melayu bermaksud Harimau. Beliau ini merupakan seorang agen perisik jepun dalam kumpulan yang dipanggil F Kikan dan menjadi tugas dia untuk meng'sabotaj pergerakan britisah pada masa itu.

Waktu Hero Dilahirkan

Sejarah hidup brader ni bertukar apabila adik perempuan dia menjadi mangsa bunuh akibat dari sentimen anti Jepun dan ditambah lagi dengan pencerobohan tentera Jepun di Mahchuria pada tahun 1931. Tani Yutaka ni menjadi hero selepas menyerang seorang pegawai atas British yang berkongspirasi dengan pembunuh adiknya.

Dua dari kanan, adik perempuannya yang dibunuh oleh orang cina.

Beliau juga conduct serangan terhadap bussiness orang-orang cina dan british, Ada yang mengatakan beliau menubuhkan kumpulan seperti yakuza, dan dia mempunyai lebih 100 orang pengikut termasuk orang melayu sendiri.

Kematian

Ada dua versi yang aku jumpa dalam cerita ini.

Versi pertama, Tani Yutaka ni mati disebabkan penyakit malaria dan beliau dikebumikan di singapura.

Versi kedua pulak, Beliau sebenarnya mati, ketika menjalankan misi meng'sebotaj empangan  british di di tanah melayu.




Ni tugu peringatan yang  terletak di perkuburan orang jepun di singapura dibuat oleh pihak berkuasa Jepun atas sumbangannya menentang British di tanah melayu. Kat kubur ni jugak ada nama-nama lain seperti Terauchi Hisaichi, Hinomoto Guardian Deity, Futabatei Shimei, Ueyama Kano, Nagano Saneyoshi dan Karayuki-san

Sumbangan Tani Yutaka sebagai spy jepun terus di adaptasikan dalam filem yang berjudul mirai no tora  マライの虎 IMDB


:





















0 comments:

Post a Comment

Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below...

Blogger sahabat

About

ku cinta kau seorang